An Iranian Lesbian

An Iranian Lesbian
an iranian lesbian

۱۳۹۲ اسفند ۱۷, شنبه

ریشه کلمات Gay و Lesbian

سلام

+امروز داشتم با یکی از دوستام حرف می‌زدم. اونم لزبینه. البته خودش اصرار داره که دیگه دور این موضوعو خط کشیده و مثه آدمای دیگه هست اما من که می‌دونم! بالا بره پایین بیاد چشمش دنبال یکیه... یکی که از بد روزگار دختره! خلاصه، اون می‌گفت که تو رابطه دختر با دختر حتما یکی باید نقش زن رو بازی کنه و یکی نقش مرد و امکان نداره 2 تا دختر که جفتشون مثه دخترا رفتار می‌کنن آبشون تو یه جوب بره یا حتی 2 تا دختر که مثه پسران.

این دوست من ترنسجندر هست( transgender یعنی مثه پسرا رفتار می‌کنه، توضیح بیشتری خواستین در خدمتم). اما من کاملا مخالفم. به نظرم دلیل همچین دیدگاهی هترونورمالیتیو هست( Heteronormalitive) یعنی این که فرد تو ذهنش رفته که تنها رابطه‌ی عادی و درست حسابی رابطه‌ی دختر و پسر هست و حتی اگه از این شکلش خارج شد، بازم رابطه رو جوری تعبیر می‌کنن که در هر حال یه طرف جنس مذکر وجود داشته باشه و طرف دیگه جنس مونث.

اما من بهتون می‌گم که چنین چیزی نیست. گرچه خیلی وقتا اینجوری هست اما دلیل نمی‌شه که آب طرفین تو یه جوب نره...

+خوب... حالا این یکی خیلی جالبه! درباره‌ی ریشه کلمه لزبین هست. در یونان باستان یه خانم شاعری بوده به اسم سافو( Sappho) این سرکار خانم سافو تو جزیره‌ای زندگی می‌کرده به اسم لزبس( Lesbos). ایشون دختری بوده بسیار فمنیست، مقتدر و تا آخر عمر مجرد مونده چون که همجنسگرا بوده و حتی تو اشعارش عشق زن به زن رو خیلی تحسین کرده. حالا اگه گفتین به اهالی لزبس چی می‌گن؟ بله! می‌گن لزبین( Lesbian). پس لزبین یعنی دخترایی که اهل لزبس هستن. دخترایی که خودشون رو از مردا بی‌نیاز می‌دونن!

+ حالا که براتون از ریشه واژه لزبین گفتم، بد نیست براتون از ریشه واژه گی هم بگم. ما تو دین زرتشت سرودهایی داریم به نام گات. گات در واقع یعنی سرود. این گات رفت تو زبونای اروپایی به شکل گی دراومد.( Gay) گی در آغاز به معنی فرد خوشحال و آوازه خوان بوده. اما بعد از جنبش همجنسگرایی مردم به همجنسگراها گفتن گی.( یه چیزی تو مایه‌های خجسته خودمون هست) اما گی ها از این واژه به نفع خودشون استفاده کردن تا این که بالاخره معنی این واژه تغییر یافت به همجنسگرا و امروزه دیگه کسی از واژه Homosexual که اون موقع‌ها خیلی بار منفیی داشت استفاده نمی‌کنه.( به جز من، چون وقتی می‌گی هوموسکشوال منظورت هر دو جنس هست. به علاوه، امروزه بار منفی هوموسکشوال از گی خیلی کمتره.)

+

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر